Всі ми рано чи пізно стикаємося з виступами на публіку. Не знаю, чи називати це проблемою, бо комусь це вдається легше, а комусь складніше. Сьогодні хочу донести до вас декілька методів, щоб зробити вашу промову більш впевненою та змістовною. То ж, що треба зробити?

  1. Скласти конкретний список, чого ти боїшся, що може піти не так під час твоєї презентації, і упорядкувати від найбільшого твого страху до найменшого ✅

 

Коли ти можеш чітко візуалізувати, чого саме ти боїшся, то цей страх стає менше. Це може бути страх того, що ти спіткнешся на сцені, в тебе перерветься дихання чи ти забудеш свій матеріал.

 

Якщо ти маєш таку проблему і в тебе на носі захист якогось реферату, то прямо зараз зупинись на хвилинку і запиши декілька своїх найбільших страхів.

 

  1. Постояти в позі сили («power pose»)✅

Можливо, ви чули про Емі Кадді, професора Гарвардської школи бізнесу і автора книги «Досягніть успіху. Як тіло визначає свідомість».

Згідно лабораторних досліджень, змінюючи положення тіла, ми можемо впливати на біохімію організму. Були дебати стосовно того, що даний експеримент не змогли повторити інші дослідники.

Це механізм дії, в ході якого людина стає в позу сили (ставить руки в боки), стоїть так приблизно хвилини 2, і внаслідок може почуватися більш впевнено. Вчені не змогли довести, що в ході цього процесу в організмі людини збільшується або зменшується рівень конкретних гормонів, міняється гормональний фон, який змушує відчувати цю впевненість в собі.

Але користувачу цієї поради результат досліджень не настільки важливий, тому що люди по всьому світу доводять, що цей метод справді працює.

Чим менше ми займаємо місця у просторі, чим більше забиваємося у кут і ховаємося, тим більш невпевнено ми себе почуваємо. Знаєте, як зазвичай сидять чоловіки? Займають якомога більше місця навколо себе, розставляють руки та ноги. Так легше вести зустріч та спілкуватися з людьми.

  1. Зробити вправи на дихання перед презентацією✅

 

Ти свідомо переводиш подих й на видиху злегка складаєш губи у посмішку.

 

По-перше, це фокусує твою увагу від твого занепокоєння на дихання, ти перестаєш фокусуватися на негативному.

По-друге, це має працювати, тому що ти себе змушуєш посміхатися. Ще один факт: коли ти змушуєш себе посміхатися, твій настрій покращується.

 

Деякі вчені практикували це так: вставляли горизонтально у рот олівець, і це змушувало людей посміхатися 🙂 Або просто можна сказати собі: “Посміхнися. Якщо в тебе поганий настрій, то посміхнися”, і це справді допоможе.

  1. Якщо у тебе є можливість, то завжди спробуй завчасно прогнати презентацію в тому місці, в якому має бути твій виступ✅

 

Це може бути кабінет, аудиторія, прес-зала чи актова зала. Якщо це не “твоя територія” і ти не можеш попасти в аудиторію за деякий час до виступу, то перед своїм виходом на сцену, вже під час заходу, проскануй візуально всю кімнату, щоб це місце перестало бути для тебе чужим. Тому, що морально складно не лише, коли на тебе дивиться сотня людей, а й коли все навколо для тебе нове, коли ти зовсім не орієнтуєшся.

 

  1. Завжди говорити собі «Все, я йду виступати, все буде чудово»✅

 

Так ти автоматично налаштовуєшся на кращий результат.

І в той же час, коли ти говориш собі «Ой, я не готовий, мені страшно, що зараз нічого не вийде», то зі стовідсотковою вірогідністю у тебе буде відповідно протилежний ефект.

 

  1. Вести себе, як лідер✅

 

Коли ти заходиш у кімнату, слухачам треба так само звикнути до тебе, як і тобі до них. Хоча, здавалося б, ти знаходишся у менш «безпечній» ситуації, ніж аудиторія, але вони також почувають себе максимально ніяково по відношенню до тебе.

 

Лідер дає можливість аудиторії себе роздивитися, відводячи від неї погляд. Ти спокійно заходиш, не бігаєш очима по кімнаті, а дивишся на певну людину, яка, наприклад, налаштовує на сцені комп’ютер чи проектор.

 

Заходячи на сцену, ні в якому разі не слід починати говорити до того, як ти повністю зупинишся. Вислів англійською «plant your feet» звучить, як «впевнено стояти/ триматися». Ти маєш стояти двома ногами, зупинитися, завмерти, почекати декілька секунд, дивлячись на аудиторію. Всі бояться цієї тиші, тому всі починають говорити, як тільки вони заходять по сходинках, чи як тільки зайшли на подіум. Так робити не варто. Подивись на всіх, як король, і починай говорити.

 

  1. Не використовувати слова-паразити✅

 

Ми використовуємо слова-паразити, шоб озвучити процес роздумів, так як нам не комфортно думати у тиші.

 

Причини вживання слів-паразитів:

  • щось відволікло нашу увагу;
  • ми намагаємося згадати слово, яке рідко вживаємо;
  • ми хвилюємося.

 

 

 

Як зменшити кількість слів-паразитів у своїй презентації:

  • тренуй свій виступ вголос.

Якщо презентація розрахована, наприклад, на 30 хвилин, і в тебе немає часу повністю її проганяти, то необхідно проговорити для себе лише вступ, висновки і найскладніші моменти.

 

Чому треба тренувати вступ? Є такий ефект первинності, за яким говориться, що аудиторія більш за все оцінює тебе за початок твоєї презентації. Ти завойовуєш увагу та довіру саме у перші хвилини, тому цей матеріал має бути відточеним.

 

Чому висновки?! Через ефект новизни. Саме завершення аудиторія запам’ятовує найкраще. Ті враження, які ти справиш на завершення,-це те, що вони винесуть із собою.

 

І саме в найскладніших моментах знаходиться пояснення якоїсь складної інформації, концепту. Це те, де ти можеш себе зарекомендувати, як знавець, справжній спеціаліст у своїй справі, якщо зможеш без запинки розкрити тему.

 

  • роби регулярні паузи, не бійся їх.

Тільки впевнена у собі людина не боїться у тиші зупинитися, подивитися на аудиторію і дати декілька секунд на засвоєння попереднього матеріалу. Це також допомагає тобі зібратися з думками, сконцентруватися на інформації, заспокоїтися.

 

  • попроси друга, щоб кожен раз, коли ти вставляєш слова-паразит у свою мову, він хлопав.

Це різко перериває твою промову, особливо, коли ви просто сидите у кафе і спілкуєтеся у неформальній обстановці.

Це звертає увагу людини, яка говорить, на частоту, з якою вона вдається до слів-паразитів.

 

  • замість займенників «ви» або «вони» використовуй займенник «ми», щоб не відділяти себе від аудиторії.

 

 

  1. Говори про слона у кімнаті («elephant in the room»=очевидне)✅

 

Якщо зібралась нарада або зустріч, і ти знаєш, що у всіх людей на розумі стоїть одне питання (наприклад, іде скорочення кадрів або зниження заробітної плати), то не треба уникати цієї теми, тому що ти губиш довіру до себе. Можливо, в тебе навіть немає відповіді стосовно існуючої проблеми, проте той факт визнання, того, що ти не побоявся і сам підняв це питання першим, дозволить іншим більше тобі довіряти.

 

Кожен пункт показаний на загальних прикладах із життя людини і різні періоди своєї трудової діяльності. І я сподіваюся, що ці способи та методи подолання страху публічних виступів допоможуть тобі вже зараз або у майбутньому.